Operationeel sturen
Deze organisatie heeft afgelopen jaar een snelle groei doorgemaakt in het aantal klanten en (outsourcings-) opdrachten voor banken, verzekeraars en telecom bedrijven. Als gevolg van deze snelle groei is ZICHT Consultants ingeschakeld met als doel om (1) de huidige financiële rapportages verder te ontwikkelen en hierin te verdiepen, en (2) een structurele verbetering in het gehele operationele werkproces.


Huidige situatie
De huidige situatie in kaart gebracht. Dit betekent dat voor het verbeteren van financiële rapportages geanalyseerd is hoe de huidige rapportages in elkaar zitten en vooral wat de behoefte is. Daarnaast zijn voor de verbetering van de operationele sturing interviews gehouden met medewerkers in de operatie en is het huidige operationele stuurproces in kaart gebracht.
Plan van aanpak
Op basis van de analyse van de huidige situatie is voor het financiële dashboard de volgende aanpak vastgesteld:
Definities opstellen en documenteren
Maken van een mock-up rapportage raamwerk dat dient als ontwerp voor de rapportage wensen
Iteratief ontwikkelen, testen en implementatie financiële rapportages
Nazorg en overdracht van het creëren en gebruiken van de rapportages
Op basis van de as-is analyse is een aanpak ontwikkeld om de operationele sturing te verbeteren langs de volgende vijf elementen:
Rapportages en werklijsten
Overlegstructuur en de manier van sturen
Operationele rollen en verantwoordelijkheden
Doelstellingen en KPI’s
Professionele bedrijfscultuur

Realiseren van de verbeteringen
Voor een succesvolle realisatie van het financiële dashboard was voor dit project gekozen om het dashboard te bouwen in MS PowerBI. Na de ontsluiting van de benodigde data uit de bronsystemen is de data bewerkt en zijn berekeningen conform de definities uitgevoerd om vervolgens elke KPI visueel weer te geven. Door middel van een automatische doorklik functie werd de data op project- en teamniveau zichtbaar.
Voor een succesvolle implementatie van operationeel sturen is gekozen voor een korte en lange termijn aanpak. Dit houdt in dat eerst de vijf pijlers van operationeel sturen voor één proces is verbeterd. Vervolgens is de vertaalslag gemaakt naar een organisatie brede verbetering in operationeel sturen.
Resultaat
Door middel van het gerealiseerde dashboard en geïmplementeerde sturingsproces stuurt de klant wekelijks (bij) op de operationele en financiële resultaten.
